beware

Sunday, 21 April 2013

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA



Pendekatan Struktural
·        Merupakan satu pendekatan yang paling klasik.
·        Kelemahannya, corak pengajaran yang terlalu memberatkan aspek struktural sehingga boleh menimbulkan kebosanan.
·        Berkesan dalam proses p&p namun, ia mengabaikan aspek teks yang indah dan tersirat (Chua, 1997).
·        Amalan pendekatan yang terlalu sempit menyebabkan KOMSAS akan lebih berorientasikan peperiksaan.
·        Pelajar hanya belajar sekadar untuk lulus peperiksaan.
Pendekatan Berfokus
·        Diperkembangkan oleh Unit Bahasa Malaysia, Pusat Perkembangan Kurikulum dan Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 1984.
·        Pendekatan ini memberikan tumpuan terhadap satu struktur tertentu dalam karya.
·        Pendekatan ini dapat menjimatkan masa guru dan pelajar kerana mereka tidak perlu membincangkan semua aspek dalam semua karya.
Pendekatan Mengalami & Menghayati
·        Guru bukan lagi pemberi makna yang mutlak tetapi perlu berfungsi sebagai fasilitator yang memandu interaksi pelajar dengan bahan sastera.
·        Pendekatan yang diasaskan oleh satu teori yang amat mementingkan pengetahuan latar atau skema sebagai dasar dalam proses pembelajaran.
·        Pelajar diajar untuk mengaitkan pengalaman, budaya hidup, persekitaran dan pengetahuan sedia ada.
·        Pendekatan ini merupakan pendekatan yang mengutamakan pengalaman pelajar yang dibawa ke bilik darjah dan bagaimana pengalaman sedia ada dapat membantu pelajar memahami karya sastera.


No comments:

Post a Comment