Pendekatan Struktural
|
· Merupakan satu pendekatan yang paling klasik.
· Kelemahannya, corak pengajaran yang terlalu memberatkan aspek struktural sehingga boleh menimbulkan kebosanan.
· Berkesan dalam proses p&p namun, ia mengabaikan aspek teks yang indah dan tersirat (Chua, 1997).
· Amalan pendekatan yang terlalu sempit menyebabkan KOMSAS akan lebih berorientasikan peperiksaan.
· Pelajar hanya belajar sekadar untuk lulus peperiksaan.
|
Pendekatan Berfokus
|
· Diperkembangkan oleh Unit Bahasa Malaysia, Pusat Perkembangan Kurikulum dan Kementerian Pendidikan Malaysia pada tahun 1984.
· Pendekatan ini memberikan tumpuan terhadap satu struktur tertentu dalam karya.
· Pendekatan ini dapat menjimatkan masa guru dan pelajar kerana mereka tidak perlu membincangkan semua aspek dalam semua karya.
|
Pendekatan Mengalami & Menghayati
|
· Guru bukan lagi pemberi makna yang mutlak tetapi perlu berfungsi sebagai fasilitator yang memandu interaksi pelajar dengan bahan sastera.
· Pendekatan yang diasaskan oleh satu teori yang amat mementingkan pengetahuan latar atau skema sebagai dasar dalam proses pembelajaran.
· Pelajar diajar untuk mengaitkan pengalaman, budaya hidup, persekitaran dan pengetahuan sedia ada.
· Pendekatan ini merupakan pendekatan yang mengutamakan pengalaman pelajar yang dibawa ke bilik darjah dan bagaimana pengalaman sedia ada dapat membantu pelajar memahami karya sastera.
|
beware
Sunday, 21 April 2013
PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment