beware

Tuesday, 2 April 2013

TUGASAN BERPASANGAN 2



KETRAMPILAN MEMBACA (BMK 3033)

Tajuk:
PENAKSIRAN DAN PENILAIAN MEMBACA: PENAKSIRAN FORMAL


KUMPULAN A


Disediakan Oleh:

Nama
No. Matrik
SITI AZLINA BT ISMAIL
D20091035614
SITI MUNIRA BT MOHD NASIR
D20091035629

Nama Pensyarah:
DR. DAHLIA BT JANAN


Tarikh Hantar:
8 MEI 2013


1.0       Konsep
1.1              Penaksiran
Menurut Salvia & Yseldyke (1978) pentaksiran atau penaksiran adalah berasal daripada perkataan Latin “duduk bersama” dengan pelajar. Martel & Calderon (2005) menyatakan pada asasnya pentaksiran merupakan suatu proses membuat keputusan yang sistematik melibatkan pengenalpastian, pemerolehan dan pentafsiran maklumat yang berguna bagi pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berasaskan kepada sesuatu objektif pembelajaran. menurut Morgan & Watson (2002) melalui pentaksiran pengajaran dan pembelajaran, para guru, pelajar dan ibu bapa, pentadbir dan perancangan pendidikan mempunyai asas yang kukuh bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran guru dan keberkesanan pembelajaran pelajar. Menurut Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000) pentaksiran dalam bidang pendidikan ialah suatu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi tujuan tertentu.

1.2       Penaksiran Formal
Menurut Hanna Gerald S & Dettmer Peggy A (2004) penaksiran secara formal ialah penilaian yang dilaksanakan secara formal atau rasmi yang melibatkan suatu prosedur atau tatacara yang telah ditetapkan dan perlu dipatuhi semua calon. Penaksiran ini juga dirancang atau dibina berasaskan peraturan atau tatacara yang telah ditetapkan. Setiap kurikulum yang menjadi dasar dalam kursus akan diteliti untuk menentukan jenis, bentuk dan bagaimana penilaian akan dilaksanakan. Penaksiran formal terbahagi kepada dua, iaitu:

1.2.1 Formatif
Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) penilaian formatif ialah penilaian yang dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran contohnya ujian bulanan dan peperiksaan penggal.

1.2.2 Sumatif
Penilaian sumatif merupakan penilaian yang dijalankan pada akhir sesuatu kursus. Tujuannya adalah untuk memberikan gred-gred tertentu serta sijil-sijil (Abdullah Sani Yahya, 2005).



2.0        Tujuan Penaksiran Formal
2.1       Mengesan hasil pembelajaran yang telah dicapai
Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) pentaksiran formal ini penting untuk guru mengetahui kelemahan dan kekuatan yang terdapat dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan. Keadaan ini dapat membantu guru untuk membuat perancangan dan penambahanbaikkan mutu serta pendekatan sewaktu proses p&p di dalam bilik darjah. Kepelbagaian aras kognitif pelajar yang wujud di dalam bilik darjah akan mempengaruhi pencapaian yang berbeza dalam kalangan pelajar.

2.2       Mengesan kemajuan yang telah diperoleh berkenaan pencapaian hasil-hasil    dalam pembelajaran
Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) melalui proses penilaian data-data yang diperoleh dapat menggambarkan nilai dan prestasi semasa pelajar. Keadaan ini akan memudahkan para guru dan ibu bapa mengetahui tahap keupayaan pelajar dalam bidang akademik secara jelas. Prestasi yang baik akan memberi motivasi kepada pelajar untuk berusaha mencapai kecemerlangan dalam mata pelajaran yang dipelajari seperti dalam peperiksaan SPM.

2.3       Mengesan kesulitan-kesulitan yang dihadapi oleh murid
Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) ujian juga berperanan untuk mengesan punca-punca kelemahan pelajar. Selepas menilai keputusan ujian pelajar, barulah guru dapat menggunakan maklumat itu untuk membuat perancangan aktiviti dan bahan-bahan pengajaran pemulihan. Kemudian, guru akan merancang isi pelajaran serta menggunakan pendekatan atau kaedah  yang sejajar dengan pengetahuan sedia ada pada pelajar.

2.4       Untuk membuat ramalan
 Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) sesetengah ujian dijalankan bertujuan untuk membuat ramalan tentang prestasi seseorang calon itu mencapai kejayaan dalam sesuatu kursus. Ujian seperti ini biasanya dijalankan oleh pihak-pihak berkuasa semasa memilih calon-calon bagi sesuatu kursus latihan atau menyertai sesuatu kursus, latihan atau untuk menyertai sesuatu pertandingan. Prestasi para pelajar dalam sesuatu ujian boleh digunakan untuk membahagikan mereka mengikutkan kriteria kebolehan mereka.



2.5       Pemilihan
Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) hasil-hasil ujian sentiasa digunakan oleh pihak pentadbir untuk memilih calon-calon bagi memasuki sesuatu kursus atau jurusan. Sebagai contoh, pelajar yang ingin memasuki Maktab Rendah Sains Mara atau sekolah berasrama penuh perlu menduduki ujian tertentu. Selain itu, keputusan peperiksaan PMR akan digunakan memilih pelajar untuk jurusan sastera atau sains, SPM untuk memilih pelajar bagi kemasukan ke Maktab dan Politeknik manakala STPM pula untuk pemilihan ke universiti.

2.6       Pensijilan
Menurut Abdullah Sani Yahya (2005) pelajar di peringkat PMR, SPM dan STPM akan menerima sijil-sijil yang berkenaan setelah lulus peperiksaan tersebut. Gred pada sijil tersebut bergantung pada pencapaian pelajar dalam peperiksaan tersebut. Selain di sekolah, ujian juga dijalankan di maktab, politeknik dan universiti yang mana pelajar-pelajar akan dianugerahkan sijil diploma atau ijazah setelah lulus ujian tertentu.

3.0 Kelebihan dan kekurangan penaksiran formal

3.1 Ujian Formatif 

Kelebihan
Kekurangan
Boleh dilaksanakan secara formal dan tidak formal dalam sesuatu masa yang tidak khusus atau khusus
Perlaksanaan ujian formatif adalah tidak selaras dalam sesebuah kelas, sekolah, daerah dan negara (Atkin, JM, et al., 2001).
Tidak mendatangkan tekanan yang berat kepada pelajar-pelajar, ibu bapa dan guru (Stiggins, R., et al., 2006).
Menyukarkan guru untuk membuat penilaian dan refleksi penilaian terhadap individu pelajar sekiranya jumlah pelajar adalah terlalu ramai bagi sesebuah kelas
Melahirkan pelajar yang benar-benar memahami isi pelajaran yang dipelajari dan menguasainya dengan baik (Stiggins, R., et al., 2006).
Tidak berjaya mewujudkan semangat persaingan antara pelajar untuk berusaha mendapatkan keputusan yang terbaik kerana pencapaian pencapaian hanya bertujuan menguji kefahaman mereka dan tidak berlaku perbandingan dengan kelompok atau individu pelajar lain.
Sasaran boleh tertumpu kepada kumpulan, individu atau secara kelas.
Menyukarkan tindakan guru untuk membetulkan kelemahan  pelajar serta merta semasa proses pengajaran dan pembelajaran kerana dikhuatiri mengambil masa yang lama jika gagal diurus dengan baik
Membantu guru mengesan pelajar yang lemah secara khusus dan terperinci berserta topik dan sub-topik yang gagal dikuasai dengan baik (Atkin, JM, et al., 2001).
Kelemahan  pelajar adalah pelbagai dan tidak sama antara satu sama lain. Guru sukar memberi perhatian kepada sesuatu kelemahan dengan tidak mengabaikan mereka yang lain.
Pelajar-pelajar dapat membuat refleksi kendiri dan memperbaiki kelemahan dalam sesuatu unit atau kemahiran yang telah dipelajari sebelum meneruskan pembelajaran kepada unit yang seterusnya dalam keadaan bersedia
Perlaksanaan ujian adalah tidak selaras antara suatu kelas dengan kelas yang lain atau sesebuah sekolah dengan sekolah yang lain lantas kemampuan  pelajar tidak diuji secara sama rata terhadap sesebuah unit pelajaran atau kemahiran.

























3.2 Ujian Sumatif

Kelebihan
Kekurangan
Membantu para guru dan pentadbir kurikulum terhadap keberkesanan perlaksanaan sesuatu kurikulum seperti KBSR dan KBSM kepada pelajar-pelajar di seluruh negara (Stiggins, R., et al., 2006).
Memberi tekanan kepada pelajar ibu bapa dan guru untuk memastikan pelajar-pelajar mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan untuk meningkatkan gred pencapaian sekolah.
Tindakan pensijilan pelajar- pelajar yang dilaksanakan selepas peperiksaan memberi motivasi dan semangat untuk pelajar-pelajar yang mendapat gred yang baik untuk meneruskan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi (Atkin, JM, et al., 2001).
Melahirkan pelajar-pelajar yang berorientasikan peperiksaan dengan menghafaz isi pelajaran tertentu dan bukan memahaminya secara mutlak.
Memberi motivasi kepada pelajar-pelajar untuk belajar dan mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan (Stiggins, R., et al., 2006).
Menimbulkan rasa rendah diri dalam kalangan pelajar yang mendapat gred pencapaian yang rendah kerana keputusannya kelak akan dibandingkan dengan pencapaian pelajar- pelajar lain.

Mewujudkan persaingan sihat dalam kalangan pelajar dan sekolah untuk meningkatkan pencapaian individu pelajar dan sekolah masing-masing melalui keputusan yang cemerlang (Stiggins, R., et al., 2006).
Gred pencapaian yang diperoleh kadangkala berasaskan nasib dan tuah, bukannya usaha pelajar tersebut. Pelajar yang cemerlang tetapi kebetulan menghadapi masalah lain seperti kesihatan pada ketika menduduki peperiksaan tidak dapat menunjukkan prestasi yang terbaik dan tidak dapat menduduki peperiksaan seperti asal.
Pembahagian pelajar kepada kelas dan kumpulan mengikut gred pencapaian ujian atau peperiksaan memudahkan guru mengenal pasti pelajar yang lemah dan pelajar yang bijak sekali gus melakukan kepelbagaian dalam kaedah mengajar secara khusus sesuai dengan tahap pelajar.
Penyediaan soalan yang meliputi kesemua topik pembelajaran yang telah diajar sukar untuk diseimbangkan dengan baik kerana topik yang banyak dan jumlah soalan yang terhad. (Atkin, JM, et al., 2001).

 4.0       Sistem Penilaian di Malaysia
Sistem penilaian yang dijalankan di Malaysia terbahagi kepada 2 peringkat, iaitu:
a.       Penilaian kemajuan berasaskan sekolah (PKBS)
b.      Penilaian berpusat

4.1       Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah (PKBS)
PKBS merupakan sistem penilaian yang dijalankan pada peringkat sekolah yang bersifat berterusan (Abdullah Sani Yahya, 2005). PKBS ialah juga satu proses untuk memonitor pertubuhan, kebolehan, kemajuan, dan pencapaian murid secara keseluruhan berdasarkan objektif kokurikulum baru yang bersepadu dan juga falsafah pendidikan negara sama ada berbentuk formal ataupun tidak formal. Terdapat 2 pelaksanaan PKBS dalam kalangan guru di sekolah, iaitu:
i)                    PKBS dilaksanakan oleh guru-guru tanpa kawalan oleh pihak Kementerian Pendidikan.
ii)                  PKBS yang dilaksanakan berdasarkan arahan-arahan standard daripada Kementerian Pendidikan contohnya PEKA, sains, kerja kursus kemahiran hidup dan sejarah. KPM mengedarkan peraturan melaksana dan pentaksiran termasuk skema pemarkahan.

Alat penilaian dibina dan dikawal oleh guru, ditadbir dan diselaraskan dengan proses pengajaran dan pembelajaran bilik darjah. Kaedah yang disarankan oleh PKBS ialah:

4.1.1    Ujian Pencapaian
ujian ini bagi menguji aspek pengetahuan dan kefahaman bagi mata pelajaran bahasa, matematik dan sains.

4.1.2    Ujian Prestasi
ujian ini dilakukan untuk menilai kebolehan murid dalam aspek lisan, bacaan, kegiatan amali, Pendidikan jasmani, muzik, kokurikulum dan kemahiran manipulatif.

4.1.3    Ujian Situasi
ujian ini pula dijalankan bagi mengenal pasti sikap dan nilai bagi agama Islam dan pendidikan moral melalui situasi tertentu.

4.1.4        Pemerhatian
pemerhatian dijalankan bagi mengenal pasti dan mencatat perkembangan murid mengenai ciri-ciri afektif seperti dalam agama Islam, pendidikan moral dan kokurikulum.

4.1.5        Pentaksiran
Pentaksiran ialah hasil kerja yang dijalankan bagi menentukan mutu, hasil kerja yang dicapai dalam pendidikan seni dan kemahiran manipulatif.

4.1.6        Penilaian Berpusat
Penilaian Berpusat dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia dan Majlis Peperiksaan Malaysia dibahagikan kepada dua peringkat, iaitu satu peringkat dinilai di peringkat sekolah rendah dan satu peringkat lagi dinilai di sekolah menengah. Ia terdiri daripada UPSR (Ujian Pencapaian Sekolah Rendah), PMR (Penilaian Menengah Rendah), SPM/STPM (Penilaian Menengah Atas).

4.2              Jenis-Jenis Peperiksaan
4.2.1    Peperiksaan Penggal
Peperiksaan penggal merangkumi penilaian berbentuk formatif dan sumatif. Kebanyakannya diadakan dalam bentuk formal pada penghujung penggal. Ia diuruskan oleh AJK Peperiksaan sekolah dan semua soalan akan dibuat mengikut Jadual Penentuan Ujian (JPU), diselia dan diselaraskan bagi setiap kelas adalah mengikut Panitia masing-masing. Menerusi peperiksaan ini prestasi dan pencapaian pelajar dapat ditentukan dalam setiap mata pelajaran yang diambil dan pihak sekolah boleh mengetahui kekuatan dan kelemahan. Kemudian pihak sekolah boleh merancang strategi dan tindakan susulan yang sesuai bagi mengatasi sebarang kelemahan yang wujud (Tierney Robert J. & Readence John E., 2000)

4.2.2    Peperiksaan Percubaan
Peperiksaan percubaan berbentuk formatif dan meliputi semua topik yang telah dipelajari. Melalui peperiksaan ini ramalan dan jangkaan mengenai prestasi dan pencapaian setiap pelajar bagi setiap mata pelajaran dapat dilihat. Justeru itu, keputusan yang dicapai oleh pihak sekolah boleh merencanakan sebarang pengubahsuaian sebelum peperiksaan sebenar bermula. Peperiksaan ini adalah latihan yang menghampiri situasi peperiksaan sebenar (Tierney Robert J. & Readence John E., 2000).

4.2.3    Peperiksaan Akhir
Peperiksaan akhir merupakan penilaian yang dijalankan pada akhir tahun, bertujuan untuk menentukan dan memberi gred. Penilaian ini berbentuk sumatif yang mana skop yang diuji lebih luas, mencakupi semua aspek yang hendak diuji berdasarkan apa-apa yang telah dipelajari. Peperiksaan ini menentukan standard dan menjadi kayu ukur kejayaan sekolah dan pelajar selain membekalkan data-data yang berguna untuk menilai keberkesanan pengajaran dan pembelajaran (Tierney Robert J. & Readence John E., 2000).


5.0       Aktiviti Penaksiran Formal

Tajuk:
Folio Geografi Tingkatan 2: Komposisi Penduduk di Taman Tasik Kesuma, Beranang Selangor.
a.       Tempoh masa: 4o minit
b.      2 Cemerlang (38 Orang)
Aktiviti:
Langkah1
Guru menyediakan rubrik yang diperlukan untuk folio.
a.       Peta lokasi
b.      Surat kebenaran ibu bapa
c.       Surat pengenalan diri pelajar
d.      Surat kebenaran untuk melawat /menemuramah dan mendapat bahan sumber.
e.       Skema pemarkahan
f.       Isi kandungan folio
g.      Tarikh penyerahan folio

Langkah 2
Guru memanggil beberapa orang pelajar sebagai wakil untuk membahagikan bahan-bahan yang telah guru sediakan. 

Langkah 3
Guru menjelaskan setiap item yang perlu ada dalam kerja kursus  tersebut.
a.       Penghargaan
b.      Pendahuluan
c.       Objektif kajian
d.      Kawasan kajian
e.       Kaedah kajian
f.       Komposisi penduduk
g.      Jenis pekerjaan penduduk mengikut kaum
h.      Faktor perkaitan penduduk dengan pekerjaan
i.        Cadangan meningkatkan pendapatan penduduk
j.        Rumusan
k.      Rujukan
l.        Lampiran

Langkah 4
Guru memberikan masa untuk pelajar bertanya sekiranya mempunyai kemusykilan tentang kerja kursus yang diberikan.

Langkah 5
Guru menunjukkan beberapa contoh folio terbaik daripada pelajar tingkatan dua tahun lepas untuk dijadikan sebagai rujukan.

Langkah 6
Guru juga meminta pelajar merujuk buku teks pada halaman 155 sehingga 158 untuk melihat cara-cara penyediaan kerja kursus dilaksanakan.

Langkah 7
Pada masa yang sama, guru meminta pelajar melakarkan peta daerah Hulu Langat dan peta Taman Bandar Tasik Kesuma dengan menggunakan kertas surih.

Langkah 8
Guru meminta pelajar menyiapkan kerja kursus ini mengikut masa yang telah ditetapkan
Penutup
Guru memanggil seorang pelajar sebagai wakil untuk menyimpulkan tentang aktiviti yang dijalankan dalam pengajaran dan pembelajaran pada hari itu.

6.0       Kesimpulan
Penaksiran formal merupakan salah satu kaedah dalam pengukuran penilaian pelajar dan dijalankan dengan cara yang sistematik. Penaksiran ini melibatkan dua jenis penaksiran iaitu, penaksiran formatif dan penaksiran sumatif dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran di sekolah.


Rujukan

Abdullah Sani Yahya (2005). Mengurus sekolah. Pahang: PTS Profesional.

Atkin, JM, Hitam, P., & Coffey, J. (2001) penilaian. Kelas dan piawaian sains       negara. Washington, DC: National Academies Press.

Chappuis, S. (2005). Adakah penilaian formatif kehilangan maknanya? Minggu Pendidikan,          24(44), 38.

Dettmer Peggy A. & Hanna, Gerald S. (2004). Assessment for effective teaching: using    context-adaptive planning / Gerald S. Hanna,. Boston: Pearson A and B.

Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000). Kementerian Pelajaran Malaysia.

Martell, K, & Calderon, T. (2005). Assessment of students learning in bisness schools: What         it is, where we are, and where we need to go next. Vol 1. No. 1 pp 1-22. Tallahasee,     Florida: Association for Institutional research.

Morgan, C. & Watson, A. (2002). The interpretative nature of teachers’ assessment of       students’ Mathematics: Issues for equity.  Journal for research in Mathematics          Educations, 33(2), 78-110.

Salvia J. & Yseldyke, J. (1978). Assessment  in Special and remedial education. Boston:    Houghton Mifflin.

Stiggins, R., Arter, J., Chappuis, J., & Chappuis, S. (2006). Penilaian Kelas bagi pelajar    pembelajaran: Melakukan dengan betul-menggunakan dengan baik. Portland, atau:      Perkhidmatan Ujian Pendidikan.

Tabatha Rayment (2011). 101 Senarai penting tentang pentaksiran. Kuala Lumpur: Institut           Terjemahan Negara Malaysia Berhad.

Tierney Robert J. & Readence John E. (2000). Reading strategies & practices (fifth edition).           Amerika: Library of congres cataloguing-in-publications data.





No comments:

Post a Comment