beware

Wednesday, 15 May 2013

TEORI MEMBACA

Terdapat 4 teori model membaca iaitu:
a) Model Bottom-up
b) Model Top-down
c) Model Interaktif
d) Model Trasactional


Apakah itu model Bottom-up?


  • Pengajaran membaca bermula dengan guru membincangkn pengalaman murid tentang sesuatu isu yang dianggap penting @ terkini.

  • Pengalaman murid dicungkil bagi menimbulkan minat mereka dalam perbincangan. Guru juga membincangkan beberapa istilah penting & dapat difahami murid dengan jelas. Guru membincangkan isu-isu yang dianggap berkaitan topik perbincangan dengan lebih terperinci. Setelah perbincangan dilaksanakan dengan berkesan barulah guru membahagikan teks untuk bacaan. Murid membaca teks & cuba mengaitkan kandungan teks dengan topik perbincangan yang telah dijalankan sebelum itu.

Apakah itu model Top-down?



  • Proses pengajaran bermula dengan teks. Guru membahagikan teks kepada murid. Murid membaca teks, sama ada secara senyap atau membaca secara lantang. Guru meminta murid mengambil perhatian terhadap istilah-istilah yang tidak difahami oleh murid.
  • Murid mencari makna perkataan & frasa sama ada berlandaskan hubung kait dalam petikan atau dalam kamus. Guru mengarahkan murid mencari isi-isi penting dalam petikan. Pemahaman teks diteruskan dengan membincangkan setiap pereggan. Maksud keseluruhan petikan dikenal pasti. Guru cuba mengaitkn petikan dengan pengalaman latar murid tentang tema utama, kandungan dan isu yang dibincangkan dalam petikan.

Apakah itu model interaktif?

  • Menurut Yahya Othman (2004) model ini mngandaikan membaca sbg proses yg aktif bg membentuk makna melalui interaksi antara pembaca dgn teks. & jg sbg pola brbentuk pusingan dgn maklumat tekstual & akt mental pmbc wjd pd kdua2 thp ats-ke-bwh dan bwh-ke-atas secara serentak.
  • Model interaktif mencadangkan pembaca membina makna dengan cara mempunyai kuasa memilih maklumat daripada semua makna seperti grafem, fonemik, morfem, sintaksis & semantik tanpa mematuhi mana-mana set arahan. Pembaca pada masa yang sama menggunakan semua peringkat proses membaca.
  • Model ini juga menggunakan cetakan teks sebagai input & makna sebagai output. Bagaimanapun pembaca yang menetapkan input dan mereka berinteraksi dengan teks, memilih menggunakan sedikit isyarat daripada teks bagi tujuan membina makna.

Apakah itu model transactional?

  •  Pada Bill Huitt (1994), peringkat ini mengandungi tiga sub- kategori, iaitu pelakuan guru, pelakuan murid dan keadaan kelas yang mana ketiga-tiganya saling bertindak. Pelakuan guru mengandungi tiga perkara pokok iaitu, perancangan (planning), pengurusan (management) dan pengajaran (instruction). Perancangan ialah segala aktiviti yang dirancangkan oleh guru untuk berinteraksi dengan murid. Pengurusan bermaksud kawalan kelas, iaitu bagaimana guru mengawal pelajarnya supaya semua terlibat dengan aktiviti pembelajaran. Pengajaran pula bermaksud panduan sebenar yang diberi oleh guru semasa menyampaikan isi pelajaran.
  • Kategori kedua, iaitu pelakuan murid/ pelajar ialah apa-apa sahaja yang pelajar akan lakukan dalam bilik darjah, seperti menulis, mendengar, menyoal, bekerja dan sebagainya.  Dan yang dimaksudkan dengan keadaan kelas ialah sama ada kelas itu sesuai atau tidak; seperti gelap, terlalu panas, terlalu sejuk, terlalu bising atau sebaliknya selesa dan kondusif.
  •  Guru, murid dan kelas sama-sama memainkan peranan untuk melahirkan out put yang diharapkan.  Jika ada kekurangan di mana-mana satu daripada 3 komponen ini, maka akan menjejaskan output, atau dalam kata lain, objektif tidak tercapai sepenuhnya.
  • Perkara ketiga dalam modul ini ialah input.  Ia merujuk kepada keadaan guru dan pelajar sebelum memasuki kelas.  Perkara ini termasuklah perkara-perkara seperti sikap guru, pengetahuan, kepercayaan, pemikiran, kemahiran interaksi, pengalaman, kemahiran manipulatif dan juga personaliti.  Demikian juga, dengan pelajar.  Banyak perkara yang ada pada pelajar yang memberi implikasi kepada pengajaran dan pembelajaran, seperti kebolehan, kemahiran dalam bidang-bidang tertentu, latar belakang keluarga, personaliti dan lain-lain. 





No comments:

Post a Comment